54% - na takim etapie jest w tym momencie zaawansowanie prac przy realizacji największej inwestycji drogowej w tej części Wielkopolski. Na wielu odcinkach ekspresówki położona została już masa bitumiczna. Wiele wskazuje na to, że generalny wykonawca firma Mota-Engil CE zdaży na czas. Termin realizacji obwodnicy mija 10 lipca 2017.


Przy budowie Obwodnicy Ostrowa pracuje około 450 osób oraz ponad 100 różnego rodzaju maszyn. Tylko na obiektach mostowych, których jest aż 15 pracuje ponad 170 osób.

- Poszczególne obiekty znajdują się na różnym etapie zaawansowania: w większości wykonane zostały prace fundamentowe,  trwają roboty w zakresie wykonywania podpór, wykonywanie izolacji oraz ustrojów nośnych - informuje Alina Cieślak, rzecznik prasowy GDDKiA w Poznaniu.

Dopiero niedawno generalny wykonawca uporał się z przeniesieniem słupów energetycznych w Smardowie. Na wielu odcinkach powstającej ekspresówki, pomiędzy obiektami inżynierskimi, kładzione są kolejne warstwy masy bitumicznej.

- Ponadto realizowane są przepusty oraz roboty ziemne związane z powstawaniem rowów oraz profilowaniem skarp, kontynuowane są roboty związane z poszerzeniem nasypu w obrębie obiektu WE-10, prowadzone są roboty związane z utrzymaniem dróg dojazdowych i tymczasowej organizacji ruchu, roboty związane z odwodnieniem, trwa budowa urządzeń kanalizacji deszczowej, umacnianie skarp i dna rowów, montaż drenokolektora w pasie dzielącym, montaż kolektorów, wpustów, prace związane z usuwaniem kolizji energetycznych, montaż rur osłonowych pod oświetlenie uliczne, budowa drenaży opaskowych, humusowanie rowów melioracyjnych - dodaje Cieślak.

Na ponad kilometrowym odcinku pomiędzy Smardowem a Zajazdem Strugi wykonawca musiał uporać się z pokładami torfu zalegającymi pod powierzchnią łąk. Wykonano badania geologiczne i okazało się, że w niektórych miejscach jest od 2 do 5 metrów torfu.

- Zastosowaliśmy kolumny kruszywowe. Na odcinku 1,1 km było ich ponad 12 tysięcy. Na to przyszedł nasyp przeciążeniowy o grubości 3 metrów. Konsolidacja trwała pół roku, w tej chwili rozebraliśmy ten nasyp przeciążeniowy i są wykonywane warstwy konstrukcyjne - mówił dziś Telewizji Proart Andrzej Poskrobko, dyrektor kontraktu.

Budowa obwodnicy finansowana jest ze środków krajowych i Unii Europejskiej w ramach PO "Infrastruktura i środowisko".

Więcej informacji w jutrzejszych "Wydarzeniach" TV Proart.

fot. Tomasz Wojciechowski, wlkp24.info